SEO optimizacija sajta je način na koji optimizujemo sajt i stranice sajta, kako bi se povećala količina organskih posjeta putem internet pretraživača.
Sadržaj članka (otvori)
Ako vam već prva rečenica zvuči kao “naučna fantastika” kratko objašnjenje, optimizirati sajt znači prilagoditi sve tehničke i sadržajne elemente vaše web stranice tako da stvorimo preduvijete da što bolje rangirate kada netko googla pojam bitan za vaš biznis.
Organske posjete su posjete sa internet pretraživača poput Googla o kojem ćemo danas pisati najviše jer je najpopularnija tražilica na svijetu.

SEO Optimizacija ima mnoge prednosti, a ovo su najbitnije za vaš biznis
- besplatne posjete na vašoj internet stranici ( ne morate plaćati reklame na Google-u )
- pasivan prihod iz mjeseca u mjesec (zarada od Google Adwords-a, prodaja usluga na sajtu ili zarada od internet prodaje)
- bolje rangiranje za ključne riječi važne za vaš posao (što je bolja pozicija na pretraživačima – bar u top 10 – (veća je vjeerovatnoća da neko posjeti vaš sajt)
- Bolje rangiranje znači i ciljane posjete. Bolje rečeno oni koji traže vašu uslugu došli su na vaš sajt što ih čini potencijalnim kupcima.
Kako rade internet tražilice
Recimo da želite da pročitate neku knjigu – vjerovatno je da ćete posjetiti obližnju biblioteku. Ipak, u ovom slučaju, koristićete digitalnu biblioteku koju svaki pretraživač i predstavlja. Zamislite pretraživače poput digitalnih biblioteka, koje umjesto knjiga čuvaju kopije sajtova.
Kada unesete određeni pojam u pretraživač, on pregleda sve sajtove u svom indeksu, pokušavajući da prikaže najrelevantnije rezultate za traženi pojam. Ono što pretraživač koristi kako bi obavio cjelokupnu operaciju, jeste računarski program koji se naziva algoritam.
Niko ne zna tačno na koji način ovi algoritmi funkcionišu, ali mi imamo dokaze – bar kada je riječ o Google-u.
Kako optimizacija sajta funkcioniše?
SEO optimizacija sajta funkcionira tako što pretraživačima prikazuje da je vaš sadržaj na sajtu najbolji izbor za traženu temu. To je sasvim logično, s obzirom na to da svi pretraživači imaju isti cilj – a to je, da prikažu najbolje i najrelevantnije rezultate korisniku.
Ne rade svi pretraživaču isto, niti imaju identičan algoritam. Ukoliko želite više organskog prometa na vašem sajtu, svakako ćete optimizirati sadržaj za najpoznatiji pretraživač od svih – a to je Google. Ako, ipak, želite više pregleda vaših snimaka –usredsredit ćete se na optimizaciju za YouTube.
Iz tog razloga, usredotočiti ćemo se na to kako se rangirati što bolje, u najvećem pretraživaču od svih: Google-u.

Kako optimizirati sajt za Google?
Google koristi više od 200 faktora rangiranja, a nekada u prošlosti – i više od 10000. Niko ne zna sve postojeće faktore. Ipak, neke od njih znamo – jer smo ih saznali putem samog Google-a.
Neke od njih smo i upoznali detaljnim proučavanjem, kako bismo klijentima osigurali pozicije na prvoj strani Google-a.
Važno je napomenuti da, ukoliko vaše preduzeće izrađuje nameštaj, to ne znači da svaku vašu stranicu treba rangirati samo za ključnu reč „nameštaj“. Sajt se može rangirati za više ključnih riječi, a samim tim povećati organske posjete, kao i prihod vašeg preduzeća.
Spomenut ćemo važne faktore koje utiču na rangiranje i vidljivost u pretraživačima.
Popisivanje stranica
Pretraživač poput Google-a sastoji se od indeksa, popisivača stranica i algoritma. Popisivači rade tako što pronađu stranice na vašem sajtu, pročitaju ih, a zatim njihov sadržaj sačuvaju u indeksu. Popisivač prati veze na Internetu.
Popisivač je takođe poznat i kao robot, bot ili pauk. Internet obilazi 24/7. Jednom kada dođe do internet stranice, on sprema HTML verziju stranice u gigantsku bazu podataka, koja se naziva indeks.
Ovaj indeks se ažurira svaki put kada popisivač posjeti vašu internet lokaciju, i pronađe njenu novu ili ažuriranu verziju. Ukoliko Google smatra da vaša stranica ima promjena, popisivač će se pojavljivati mnogo češće nego uobičajeno.
Optimiziranost sajta za mobilne uređaje
Odlično korisničko iskustvo na mobilnim uređajima jeste ključ optimizacije sajta.
Ako se vaš sajt prikazuje prilagođeno na mobilnim uređajima i tabletima, bez potrebe za zumiranjem; brzo se učitava, i ima zgodnu navigaciju za mobilne uređaje – tada će posjetioci biti podstaknuti da provode više vremena na njoj, premeštajući se sa stranice na stranicu, znajući više o vašem poslu.
Prilagođenost sajta mobilnim uređajima jedan je od najefikasnijih načina za duže zadržavanje posjetilaca na vašem sajtu.
Vjerovatnoća da će ljudi ostati na sajtu koji je jednostavan za upotrebu, mnogo je veća ukoliko ste prilagodili vaš sajt mobilnim uređajima.
Pretraživači su nekada prikazivali različite rezultate za mobilnu pretragu, kao i pretragu napravljenu putem web-a.
Dakle, ukoliko vaš sajt nije optimizovan za mobilne uređaje, korisnici mobilnih uređaja teško će ga pronaći i koristiti.
Međutim, nema razdvajanja između korisnika računala i mobilnih uređaja, jer za Google – svaki posjetilac je isti.
Brzina sajta
Brzina učitavanja vaše internet stranice je jedan od najbitnijih faktora. To je moćan alat koji utiče na rangiranje vašeg sajta. Zašto?
Google još jednom želi da zadovolji svoje korisnike. Ako Google korisnici kliknu na rezultat pretrage koji se predugo učitava, to dovodi do nezadovoljstva i odlaska na druge sajtove.
Da biste proverili brzinu veb stranica, koristite Google-ovu alatku Pagespeed Insights.
Ali iskreno, većina sajtova koje posjedujemo uopće nemaju dobre pokazatelje što se tiče brzine a jako dobro rangiraju, tako da ne morate težiti da imate savršeno brz sajt (dok god vama kao korisniku ne djeluje sporo).
Namjera pretraživanja
Google tumači razlog koji stoji iza svakog unesenog pojma pretrage, i prikazuje rezultate koje korisnik želi da vidi – što se naziva: namjera pretrage.
Kako se vrši optimizacija za namjeru pretrage ?
Koristimo 3 namjere pretrage:
- Tip sadržaja: Da li su najvažniji faktori sadržaja na sajtu : stranice proizvoda, tekstovi na Blogu, stranica kategorija ili nešto drugo?
- Format sadržaja: Da li Google uglavnom rangira tekstove u stilu spiska, vodiče, poređenja, komentare ili nešto sasvim drugo?
- Sadržajni ugao: Postoji li zajednička tema ili prodajna tačka na stranicama sajtova koji su u vrhu pretrage? Ako je to slučaj, ovo vam daje određeni uvid u ono što bi moglo biti važno za pretraživače.
Linkovi
Povratne veze ili linkovi posebno su vrijedne za SEO optimizaciju, jer predstavljaju „glasanje o povjerenju“ sa jednog sajta prema drugom.
U osnovi, linkovi do vašeg sajta signal su pretraživačima za koje drugi garantuju, za kvalitet sadržaja na vašem sajtu.
Ako mnogo sajtova visokog autoriteta vodi do iste internet stranice, pretraživači mogu zaključiti da je sadržaj vrijedan povezivanja, a samim tim i vrijedan pojavljivanja na SERP-u.
Dakle, gradnja linkova može imati pozitivan efekat na rangiranje sajta ili vidljivost pretraživanja.

Autoritet sajta
Nisu svi linkovi isti, neki imaju veći autoritet od drugih. Nije isto dobiti link ka vašem sajtu od sajta velikog autoriteta, poput Guardian-a, ili nekog sajta koji tek počinje da gradi reputaciju na internetu.
Kvalitet sadržaja na sajtu
Google uvijek želi da rangira najpouzdanije i najkorisnije rezultate.
Kako bi to učinio, Google gleda na signale povezane sa sadržajem – poput relevantnosti, stručnosti, autoritativnosti i pouzdanosti.
Uopšteno govoreći, što je vaš sadržaj pristupačniji većini korisnika koji pretražuju, to je bolje za vas. Noviji tekstualni sadržaj takođe igra važnu ulogu za neka pretraživanja.
Zaključak:
Znanje kako internet pretraživači rade, kao i atribute koje traže prilikom rangiranja sadržaja, presudno je prilikom pokušaja stvaranja sadržaja koji se rangira.
Međutim, algoritmi pretraživača stalno se menjaju, i ne postoji garancija da će ono što je danas važno biti važno i sljedeće godine.
Faktori kao što su linkovi, „autoritet“ i podudaranje namjere pretrage, najvažniji su faktori već dugi niz godina – i nema znakova da će se ova činjenica uskoro promijeniti.
Pročitajte i ovo: